Wstęp

Krótko o Pockecie

Blackmagic Pocket Cinema Camera 4k to budżetowa kamera od Blackmagic Design. Skierowana jest do klientów pragnących filmować w bardzo dobrej jakości przy jednoczesnym zachowaniu kompaktowych rozmiarów sprzętu oraz zatroskanych o zasobność portfela. Możliwość wyboru między nagrywaniem w ProRes i BRAW (Blackmagic RAW) w różnych wariantach zapewni pełną kontrolę nad wagą zebranego materiału. Kamera dobrze radzi sobie w ciemnościach dzięki dwóm natywnym czułościom matrycy – ISO 400 i ISO 3200.

Sensor

Potężna moc Pocketa

BMPCC4K posiada sensor 4/3 o wymiarach 10mm x 18.96mm i rozdzielczości 4096 x 2160. Dzięki technologii Dual ISO możliwe jest uchwycenie detali nawet w niskim świetle. Wysoka rozdzielczość dodatkowo redukuje występowanie szumów. Największym atutem jest tu świetna jakość nagrywania w słabiej oświetlonych miejscach. Ciemny kościół, sala weselna, brak świateł scenicznych – to wyzwania w sam raz dla Pocketa. Ponadto gdy filmujemy w miejscu bardzo mocno oświetlonym, nie musimy się martwić o przypalenie całego obrazka, jak to bywa w zwykłych aparatach DSLR.

Budowa

Lekki i poręczny

Wspomniana wyżej matryca i mocowanie na obiektywy MFT pozwala na zastosowanie z Pocketem wielu rodzajów obiektywów z tej rodziny. Dzięki dodatkowemu adapterowi typu speedbooster podpięcie obiektywów z mocowaniem EF od Canona nie stanowi problemu, a nawet daje bonus w postaci 1 stopnia przysłony. Tak więc z klasyczną Sigmą 18-35mm f/1.8 otrzymujemy właściwości obiektywu z przysłoną 1.2.

Obudowa wykonana z lekkiego poliwęglanu ma nieco plastikowy charakter, jednak gdy celem jest wyprodukowanie “lekkiego i poręcznego sprzętu” nie powinno mieć to większego znaczenia.

Wiele funkcji kamery jest “wyciągniętych” na wierzch. Tak więc mamy z góry aparatu przyciski ustawienia czułości matrycy, migawki oraz balansu bieli. Dodatkowo mamy trzy klawisze programowalne, które możemy ustawić, by włączały nam Focus Assista – kolorowe obramowanie na elementach znajdujących się w ostrości / False Colors – kolorów wskazujących odpowiednie naświetlenie np. skóry / nakładanie na wyświetlany obrazek wybranego LUT’a – w wielkim uproszczeniu kolorów docelowych, które chcemy uzyskać w procesie postprodukcji. Wspomniane klawisze funkcyjne możemy ustawić również, aby uruchamiały przygotowane wcześniej presety ISO, migawki czy balansu bieli jednocześnie (np ISO 400, 24fps, Shutter 1/50, WB 3200). W pobliżu znajduje się także przycisk nagrywania jak iI przycisk do zapisania klatki filmowej (still) oraz pokrętło, którym sterujemy przysłoną.

Z tyłu kamery, prócz dotykowego wyświetlacza, znajdziemy szybkie przełączenie miedzy klatkażem podstawowym a wyższym – HFR (np 25/50 klatek). Prócz tego mamy przyciski menu, odtwarzania materiału, otwierania przysłony i łapania ostrości – choć ten ostatni jest raczej nieużyteczny w trakcie nagrań.

Z przodu aparatu dostępny jest przycisk nagrywania. Znajdują się tu ponadto cztery mikrofony, które nagrają nam w miarę dobry dźwięk, natomiast nie zastąpią nam profesjonalnego mikrofonu typu shotgun.

Z boku mamy wejście mini-XLR z zasilaniem phantom do profesjonalnych mikrofonów oraz pełnowymiarowe wejście HDMI, dzięki któremu przekażemy sygnał bez konieczności użycia adapterów czy konwerterów. Możliwość podpięcia zewnętrznego dysku twardego pod złącze USB-C umożliwia nagrywanie na znacznie pojemniejszych i bardziej ekonomicznych nośnikach, niż karty SD czy Cfast.

Kamera zasilana jest bateriami LP-E6 od Canona. Zalecamy kupowanie oficjalnych baterii lub sprawdzonych zamienników, gdyż praca na tanich bateriach (często podrabianych o zawyżonej pojemności) może powodować przedwczesne wyłączenie się Pocketa bez ostrzeżenia i nawet uszkadzać zapis.

Pocket to kamera która bez problemu zmieści się na większości gimbali, dzięki czemu nie ograniczymy się jedynie do statycznych ujęć, a zastosujemy ujęcia płynne, vortex itp.

Autofocus

hmm? ni ma?

Jeżeli w ogóle brać pod uwagę autofocusa, to Pocket posiada wbudowaną funkcję automatycznego ostrzenia podobną do tej aktywowanej przyciskiem w aparatach. Nie ma tutaj autofocusa ciągłego, detekcji twarzy czy oka. Profesjonaliści używają wspomnianego już obramowania pokazującego, który element kadru znajduje się w polu ostrości.

Jakość obrazu i formaty nagrywania

Coś pięknego!

Niesamowity format, jakim jest Blackmagic RAW, umożliwia nagrywanie bardzo dobrej jakości obrazu. Nasze pliki nie będą mimo to zajmowały ogromnych przestrzeni dyskowych, jak to się ma w przypadku nagrywania klasycznego formatu CinemaDNG. Nagrywanie plików surowych daje większą możliwość edycji uzyskanego obrazka. Tam gdzie używając innego kodeka tracilibyśmy dane mieszczące się w czerni czy w jasnych partiach, w BRAW zostają one w pełni zachowane.

Dodatkowo możemy wykorzystać ProRes, aby dostosować format zapisu do naszych potrzeb, a dzięki użyciu płaskiego profilu kolorystycznego typu LOG (Film / Extended) zachowamy w obrazku więcej detali i uzyskamy lepszy kolor w postprodukcji.

Z pozycji menu urządzenia możemy intuicyjnie wybrać interesujący nas kodek, klatkaż, profil kolorystyczny i ustawienia audio.

Opcje studyjne

Pocket 4k jako kamera studyjna

Sam sygnał podawany jest przez HDMI w rozdzielczości max 1080p60. Pocket ma osobne ustawienia co ma być wyświetlane na ekranie samej kamery, a co ma być podawane poprzez złącze HDMI. Tak więc na ekranie operatora może być widoczny focus assist wraz z gridem, a na sygnale HDMI może być tzw. clean feed, bądź odpowiednio wybrane elementy.

Z najnowszą aktualizacją 6.9 do kamer Blackmagic nasz Pocket uzyskał dostęp do funkcji studyjnych, które wcześniej były dostępne wyłącznie w URSAch, i Micro Studio Camera’ch.

Od teraz nasz Pocket przez złącze HDMI może być sterowany za pomocą mixera wizji ATEM Mini i ATEM Mini Pro. Do dyspozycji mamy sterowanie przysłoną, ISO, migawką, balansem bieli, a także ustawieniami kontrastu, saturacji, barwy i poziomami czerni czy bieli. Jeżeli nasz obiektyw posiada wbudowane servo, to możemy nim sterować z poziomu aplikacji Atem Software Control.

Pamiętać jednak trzeba o tym że kabel HDMI może zawodzić jeśli jego długość jest większa niż 10m. Natomiast nawet podczas realizacji na kablu 15m nie było problemu z przekazywaniem sygnału. Opcja sterowania przy użyciu konwerterów HDMI-SDI nie jest aktualnie wspierana.

Darmowy DaVinci Resolve Studio

Profesjonalny program w pakiecie

Do każdego Pocketa Blackmagic dorzuca licencję swojego niesamowitego oprogramowania do montażu i kolorkorekcji w komercyjnej wersji Studio z nieograniczonymi aktualizacjami.

Zalety i Wady

Raczej na plus!

Podsumowując, Pocket 4K to kawał dobrego sprzętu za niewygórowaną cenę. Największym atutem jest tu świetna jakość nagrywania w słabiej oświetlonych miejscach. Wejście na dysk zewnętrzny, dobre audio i oczywiście niewielki rozmiar to kolejne pozytywy. Wadą jest jednak krótki czas pracy na wewnętrznej baterii – do 45 minut.

Zalety

– Poręczny I lekki

– Duży wyświetlacz

– Dual ISO

– Piękna jakość nagrywania

– BRAW

– Funkcje studyjne

Wady

– Brak odchylanego ekranu

– Krótki czas pracy na baterii